El risc reputacional de les empreses
Hui dia, un concepte intangible com la marca pot transformar-se en una cosa tangible, pèrdues en unes poques hores
Entorno de Gestión y Calidad Empresarial, S.L.
Publicado el viernes, 30 de octubre de 2015 a las 13:19
Canvis en el sector industrial
En les últimes dècades el sector industrial ha experimentat un important desenvolupament, tant en el nombre d’indústries existents com en la diversitat de processos productius i productes subministrats.
D’altra banda, s’han generat importants canvis socials, econòmics, polítics i comercials, que units a l'increment de la competència, han augmentat la incertesa dels riscos als quals l’activitat industrial i comercial estan sotmesos.
Este augment de la incertesa a què està exposada l’activitat d’una empresa fa necessari fer ús de ferramentes que permeten obtindre informació sobre els riscos, amb l'objectiu d'aconseguir que es minimitzen.
Este és l’objectiu general de la gerència de riscos: identificar-los, avaluar-los, minimitzar-los i, en última instància, transferir-los a una entitat asseguradora.
Què són els riscos reputacionals?
Són les situacions lligades a les activitats industrials, comercials i societàries que poden provocar danys directes o indirectes en la imatge i reputació d’una empresa o organització. Tenen cada volta més rellevància per a la societat, ja que de la seua deducció o eliminació depén poder garantir una adequada acció societària i social de les activitats empresarials.
Addicionalment, l’avaluació de la pràctica jurídica lligada a la Llei Orgànica 1/1982 de 5 de maig de Protecció Civil del Dret de l'Honor, a la Intimitat Personal i Familiar i a la Pròpia Imatge, així com el desenvolupament de la doctrina pel Tribunal Suprem i jurisprudència del Tribunal Constitucional, fa necessari abordar este risc amb naturalesa pròpia, havent-se d'estudiar dins del seu si normatiu correcte.
La gerència de riscos reputacionals és una nova disciplina que s'ha de tindre present en la gestió del risc general de les empreses.
El concepte de riscos reputacionals ha estat associat a les pràctiques comercials, societàries i dels productes o servicis que dins del si de les empreses es projecten cap a l'exterior, amb la producció d'efectes accidentals o atacs inesperats.
Associats a estos fets accidentals i atacs externs, així com la incipient evolució dels fòrums d’opinió que la tecnologia ha posat a l’abast de la massa social, les empreses demanen un major control i gestió de la seua reputació i protecció de marques i productes.
Així, els grans desastres reputacionals i de producte actuen com a força impulsora de la necessitat de donar solució a este conjunt de riscos, poc valorats fins al moment actual.
Risc reputacional i gerència de riscos
El concepte de dany a la reputació era fins al moment poc conegut per l’opacitat de les empreses al reconeixement de la seua existència, degut a la transcendència que este té en el perjudici a la marca i al producte, substanciant en una pèrdua de comercialitat i com a conseqüent disminució de les vendes.
Un dany reputacional afecta el valor social o econòmic d’una persona física o jurídica, com a conseqüència d’un deteriorament del bon nom, prestigi o honor.
Per tant, el concepte de risc reputacional fa necessari que els empresaris i els administradors coneguen els riscos associats als diferents sectors, amb l'objecte d'aplicar mesures preventives i poder minimitzar-los.
Juan Fort. Gerència de Riscos de Grupo Entorno Empresarial
emprendimiento pyme RIESGO reputacional gERENCIA riesgos PRESTIGIO buen nombre honor imagen comercialidad perjuicio
30/10/2015 13:19 | fatimadg77